W tej chwili po małopolskich torach jeździ 8 szynobusów (3 spalinowe i 5 elektrycznych) zakupionych przez samorząd województwa. Od dzisiaj dołączą do nich kolejne dwa – jeden spalinowy i jeden elektryczny. Przekazane dzisiaj pojazdy są ostatnimi (z serii 6 szt.), jakie Województwo Małopolskie nabyło 6 lipca 2006 roku w formie leasingu operacyjnego na okres 120 miesięcy.
Województwo Małopolskie angażuje się od 2003 roku w zakup pojazdów szynowych do wykonywania regionalnych przewozów kolejowych ze względu na wiele korzyści z tego wynikających - poprawę komfortu podróżowania i jakości oferty przewozowej, niższe koszty eksploatacyjne w porównaniu z taborem tradycyjnym oraz znikomy wpływ na zużycie nawierzchni kolejowej.
Zamówione autobusy szynowe są wykonane jako jednoprzestrzenne z kabinami maszynisty znajdującymi się na obu krańcach pojazdów. Ich konstrukcja zapewnia równorzędną jazdę w obu kierunkach oraz prowadzenie pociągów w trakcji wielokrotnej (możliwość łączenia do 3 pojazdów). Pojazdy mają klimatyzowane wnętrze, ergonomiczną konstrukcję i wyposażenie kabin maszynisty, monitoring wnętrza pojazdu, wielofunkcyjną przestrzeń przy jednym z wejść oraz system kontroli i diagnostyki pojazdu.
Wicemarszałek Roman Ciepiela wyraził nadzieję, że już za kilka lat stworzony będzie w Małopolsce system kolei aglomeracyjnej. – Już teraz rozmawiamy z samorządami lokalnymi w tej sprawie. – mówił wicemarszałek. M.in. ta kwestia będzie jeszcze w tym tygodniu tematem rozmowy władz województwa z ministrem transportu.
Zakupione przez Województwo Małopolskie autobusy szynowe są sukcesywnie przekazywane do eksploatacji przez PKP „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o. w drodze umów użyczenia. Ich użytkowanie, w szczególności: liczba, relacje, godziny i okresy kursowania, są wynikiem uzgodnień pomiędzy Województwem Małopolskim i PKP.